Hva er et rekrutteringsbyrå?
Et rekrutteringsbyrå er et selskap som spesialiserer seg på å hjelpe virksomheter med å finne, vurdere og ansette kandidater. I Norge finnes det rundt 1 600 rekrutterings- og bemanningsbyråer, mange med spisskompetanse innen bestemte bransjer eller geografiske områder.
I denne artikkelen ser vi på hvilke tjenester et rekrutteringsbyrå kan hjelpe deg med, og hva du bør tenke på når du skal velge leverandør av rekrutteringstjenester.
Slik jobber et rekrutteringsbyrå
De fleste byråer følger en metodisk prosess for å sikre gode ansettelser. Denne kan deles inn i syv faser:
1. Definering av krav og behov
Et rekrutteringsoppdrag starter normalt med et oppstartsmøte der oppdragsgiver og rekrutteringsbyrået møtes for å bli enige om arbeidsfordeling i oppdraget og hvilke metoder og verktøy som skal benyttes. Her blir partene også enige om hva rekrutteringsbyrået skal se etter i en kandidat. Dette omtales ofte som en kravspesifikasjon.
2. Utarbeidelse av stillingsannonse
Når det er klart hva rekrutteringsbyrået skal søke etter, starter rekrutteringsbyrået med utforming av en stillingsannonse.
Mange nøyer seg med å publisere annonsen i tradisjonelle kanaler som Finn.no og andre etablerte stillingsportaler. Andre går lenger, og utvikler skreddersydde stillingsprospekter som bruker bilder, tekst og video til å engasjere og tiltrekke kandidater.
3. Markedsføring av stillingen
Når stillingsannonsene er publisert, markedsføres stillingene, ofte gjennom varsler og nyhetsbrev.
Noen rekrutteringsbyråer bruker også sosiale medier. Fordelen med sosiale medier er at man når ut til kandidater som ikke er på aktivt jobbsøk. Faktisk viser undersøkelser at over 50 % av arbeidstakere ikke søker etter jobb aktivt, men vil vurdere å bytte jobb om muligheten byr seg.
4. Første samtaler
Neste fase er telefonintervju med kandidatene som har søkt jobben. Alle kandidater bør kontaktes. Målet med samtalene er å avdekke om kandidatene passer kravsprofilen og faktisk er motivert til å bytte jobb.
5. Seleksjon
Etter at førstegangsintervjuene er gjennomført vil byrået presentere de beste kandidatene.
Hos oss i Ansettr får du for eksempel tilgang til de mest relevante kandidatene og deres CVer/søknadsbrev gjennom en link til vårt nettbaserte rekrutteringssystem.
6. Jobbintervju
Når du har valgt ut kandidatene du liker best, er det tid for intervjuer.
Ofte gjennomfører du dette med kolleger fra din arbeidsplass, men du kan også ha med en rekrutteringsrådgiver fra rekrutteringsbyrået.
7. Referansesjekk og tilbud
Etter intervjuet diskuteres kandidatene. Det gjennomføres også en referansesjekk før tilbud til slutt sendes til kandidaten du likte best.
Når bør jeg bruke et rekrutteringsbyrå?
Noen arbeidsgivere ønsker å håndtere hele prosessen selv. Likevel finnes det mange situasjoner hvor et byrå kan være en smart løsning:
- Du vil frigjøre tid til bedriftens kjerneoppgaver
- Du får få eller ingen kvalifiserte søkere
- Du er usikker på hvilken kompetanse du egentlig trenger
- Du ønsker å redusere risikoen for feilansettelser
- Du vil ha flere kandidater å velge mellom
- Du skal rekruttere mange samtidig
Fordeler og ulemper med rekrutteringsbyråer
Fordeler
- Tidsbesparende: Rekrutteringsbyråer hjelper bedrifter å bruke mindre tid på å skrive jobbannonser, markedsføre stillinger og følge opp kandidater.
- Flere gode kandidater: En profesjonell rekrutterer vet hvordan den skal presentere stillingen din på en måte som gir kvalifiserte søkere. I tillegg har den et nettverk og databaser med kandidater som er villige til å bytte jobb om den riktige jobbmuligheten byr seg.
- Støtte og veiledning: En dyktig rekrutterer kan hjelpe deg å avdekke behov og finne ut hvordan type medarbeidere du skal søke etter.
- Mindre feilansettelser: Studier viser at en feilansettelse minst vil koste deg 30 prosent av kandidatens årslønn. I tillegg må du regne med indirekte kostnader som tapt salg og kundeavgang. Hvis du leier inn en spesialist, som sørger for at rekrutteringsprosessen er god, kan du redusere sjansen for feilansettelser og dermed bedre utsiktene til bedriften din.
- Bedre prosess for kandidatene: Bedrifter som gjennomfører egne rekrutteringsprosesser har ofte ikke tid til å følge opp kandidater ordentlig, noe som kan skade bedriftens merkevare og redusere antall søkere i fremtiden. Ved å bruke et profesjonelt rekrutteringsbyrå kan du være sikker på at alle kandidater blir fulgt opp på en god måte, og bedriftens rykte blir ivaretatt.
Ulemper
- Det koster penger: Rekrutteringsbyråer koster penger uansett hvilket du velger. Noen tar 18-25% av årslønn som honorar (pluss annonsekostnader), mens andre tilbyr fastpris rekruttering for enklere planlegging.
- Du kan miste oversikt: Når du outsourcer et oppdrag, vil du – som i alle andre tilfeller – miste litt kontroll kontra det å gjøre jobben selv. Profesjonelle rekrutteringsbyråer motvirker dette gjennom å tilby deg tilgang til sitt rekrutteringssystem, slik at du kan følge med prosessen fra dag til dag.
- Byrået gjør ikke nok: Noen rekrutteringsbyråer gjør ikke en tilstrekkelig innsats for at du skal tiltrekke deg de beste kandidatene. Derfor er du viktig at du alltid ber om referanser fra kunder selskapet har jobbet med tidligere, slik at du kan føle deg trygg på at du velger riktig leverandør av rekrutteringstjenester.
Rekrutteringsbyrå pris: Hva koster det?
Prisen varierer, men de fleste tar en prosentsats av kandidatens årslønn. I tillegg kommer annonsekostnader på rundt 15 000 kroner.
Årslønn (i tusener) | Pris ved 15 % | Pris ved 20 % | Pris ved 25 % |
400-600′ kr | 75-105 000 kr | 95-135 000 kr | 115-165 000 kr |
650-850′ kr | 112-142 000 kr | 145-185 000 kr | 178-228 000 kr |
950-1.150′ kr | 157-187 000 kr | 205-245 000 kr | 253-302 000 kr |
Merk at prisene i bransjen varierer betydelig. Derfor bør du alltid be om tilbud fra flere aktører. Få et uforpliktende tilbud fra Ansettr.
Hvordan velge rekrutteringsbyrå?
Først anbefaler vi at du lager en liste over dine behov og forventninger. Deretter kan du velge byrået som i størst mulig grad klarer å levere til dine forventninger.
Vi anbefaler at du ser på disse tingene når du skal velge rekrutteringsbyrå:
- Tjenester og priser: Hvilken innsats legger selskapet ned for at du skal få så mange gode kandidater som mulig, og hva koster det?
- Kompetanse i din bransje: Har selskapet en bevist merittliste innen din bransje og/eller stillingstypen du ønsker å rekruttere?
- Tilgjengelighet og kommunikasjon: Svarer byrået når du tar kontakt med dem?
- Referanser fra andre bedrifter i samme bransje: Kanskje det viktigste! Velg et rekrutteringsbyrå med fornøyde kunder.
Be om et gratis tilbud fra oss i Ansettr.
Beste rekrutteringsbyrå i Norge
Med over 1 600 aktører på markedet finnes det mange sterke spillere. Flere har mottatt priser for sine tjenester:
- Academic Work vant prisen “Employer of the year” i Brilliant Awards 2020
- Rekrutteringsbyrået Ansettr AS får 5 av 5 mulige stjerner fra sine kunder og kandidater i 2025
- The Assesment Company ble kåret til “Årets rekrutteringsbyrå 2021” av Finn.no
- Dfind ble kåret til årets rekrutteringsbyrå i 2020 på The Hunt.
Merk at det ofte er stor forskjell på hvem som vinner priser i bransjens egne kåringer og hvilke byråer som får mest positive omtaler.
Trender og utvikling i rekrutteringsbransjen
Rekruttering er i rask utvikling, drevet av teknologi og nye medievaner. De viktigste trendene er:
1. Kunstig intelligens og automatisering
En av de mest spennende utviklingstrekkene innen rekrutteringsbransjen er kunstig intelligens (KI) og automatisering. Ved å bruke teknologi og programvare, kan rekrutteringsprosessen effektiviseres og standardiseres, samtidig som kostnadene kan reduseres.
Her er noen områder hvor automatisering blir stadig mer vanlig:
- Screening av kandidater: Med automatisering kan store mengder kandidater sorteres og vurderes basert på spesifikke kriterier.
- Booking av intervjuer: Moderne rekrutteringssystemer hjelper rekturrererne å booke intervjuer, legge møter inn i kalendere og sende ut påminnelser på autopilot. Dette bidrar til at rekrutteringsrådgiverne frigjør tid som dem kan bruke på å følge opp kandidatene på en bedre måte.
- Annonsering: Automatiserte systemer kan også optimalisere annonseringsprosessen ved å identifisere de mest effektive kanalene og justere budsjettet for å få mest mulig ut av annonsekronene.
- Tilbakemeldinger til kandidater: Automatiserte systemer kan sende ut standardiserte tilbakemeldinger til søkere som ikke har kommet videre i prosessen. Dette kan forbedre søkeropplevelsen og øke sannsynligheten for at de vil søke på stillinger i selskapet igjen.
2. Markedsføring i sosiale medier
Sosiale medier er blitt en viktig rekrutteringskanal for mange rekrutteringsselskaper, som vi forventer vil avta i tiden som kommer.
I dag er det spesielt mulighetene for målrettet annonsering mot skreddersydde publikum som gjør sosiale medier til en interresant annonseplattform, men i tiden som kommer tror vi at flere vil benytte sosiale medier for å skape et sterkt employer brand. Stadig flere bedrifter lager blant annet Instagram og Tik Tok-kontoer som viser hvordan arbeidshverdagen er i deres selskap.
3. Video i rekrutteringsprosesser
Video i rekrutteringsprosesser har også blitt stadig mer vanlig.
Video gir rekrutterere muligheten til å presentere en mer realistisk bilde av både stillingen og bedriften, samtidig som de kan evaluere kandidater på en mer helhetlig måte.
Korte videoannonser kan brukes til å presentere ledige stillinger på en engasjerende måte, mens videointervjuer kan være en effektiv måte å evaluere kandidater tidlig i rekrutteringsprosessen.
Med økt bruk av video i rekruttering, kan bedrifter skape et mer autentisk og attraktivt bilde av sin bedriftskultur, og samtidig effektivisere rekrutteringsprosessen. Her tror vi at mye spennende vil skje i tiden som kommer!
Derfor velger bedrifter Ansettr
Konkurransen om de beste hodene er tøff, og mange bedrifter får få eller ingen kvalifiserte søkere. Hos Ansettr hjelper vi deg med å tiltrekke de riktige kandidatene gjennom sterke stillingsannonser, målrettet markedsføring og oppfølging hele veien. På få år er vi blitt rekrutteringsbyrået til noen av Norges ledende virksomheter og gleder oss alltid over henvendelser fra nye potensielle kunder. Send oss gjerne en melding i dette skjemaet.