Hvert år kårer Universum Norges mest attraktive arbeidsgivere. I fjor var det DNB flest studenter ønsket å jobbe for.

Men hvorfor er DNB så langt oppe på denne listen? 🤔

En av årsakene er at de er gode på employer branding.

I denne guiden får du en trinnvis guide for hvordan du kan bygge et sterkt employer brand, samt konkrete tips til hvordan du får mer motiverte ansatte og flere søkere på stillingene du utlyser.

Kontakt oss!

Ansettr hjelper bedrifter å rekruttere dyktige kandidater gjennom kreative markedskampanjer. Send oss en henvendelse, så vil vi kontakte deg så snart som mulig:

Hva er et employer brand?

Et employer brand kan helt enkelt defineres som hvordan bedriftens identitet og merkevare blir oppfattet av nåværende og potensielle medarbeidere.

Bedrifter med et sterkt employer brand mister sjeldnere ansatte og har enkelt for å finne nye medarbeidere, mens bedrifter med et svakt omdømme vil oppleve at de mister ansatte og sliter med å finne nye.

Det er flere ting som kan påvirke bedrifters omdømme. Noe av det som er aller viktigst er dets evne til å skape et hyggelig arbeidsmiljø og kommunisere sitt verdiforslag som arbeidsgiver (virksomhetens “hvorfor oss”).


Er employer branding noe nytt?

Employer branding er absolutt ikke noe nytt. Bedrifter har i lang tid jobbet for å skape attraktive arbeidsmiljøer.

En viktig forskjell mellom nå og tidligere er at markedsavdelingen nå i større grad er involvert i prosessen. Faktisk mener 86 prosent av ansatte innen HR at deres fagområde i stadig større grad handler om markedsføring.


Hvorfor er employer branding viktig?

Det er mange fordeler med å investere i employer branding. Her er noen av de viktigste årsakene til å bedrifter utvikler sin egen employer branding-strategi:

✅ Flere vil jobbe hos deg: 84% av jobbsøkere sier at bedriftens omdømme som arbeidsgiver er viktig når de bestemmer hvor de vil søke. Det understreker viktigheten av å bygge en sterk merkevare som arbeidsgiver.

☀️ Færre ansatte slutter: Et godt arbeidsmiljø og et positivt omdømme som arbeidsgiver kan bidra til å beholde ansatte. Hvis ansatte føler seg verdsatt og engasjert på jobben, er det mindre sannsynlig at de vil søke seg til andre jobber.

🚀 Vekst: Employer branding kan gi bedriften en fordel i en konkurransedyktig bransje. Hvis bedriften har et godt omdømme som arbeidsgiver, kan det tiltrekke seg flere kunder, samarbeidspartnere og investorer.

📈 Lønnsomhet: Når færre ansatte slutter og flere vil jobbe hos deg, faller rekrutteringskostnadene og lønnsomheten går opp.


Hvordan bygge en employer-branding strategi, steg for steg

En dyktig rekrutterer kan hjelpe deg å utvikle og implementere en effektiv employer branding-strategi. Her er en fem steg du kan følge for å lage din egen strategi:

1. Sett deg noen mål

Det kan være mange årsaker til at du ønsker å få et bedre omdømme som arbeidsgiver.

Blant de vanligste målene til bedrifter som jobber med employer branding er å:

  • få flere jobbsøkere,
  • øke kvaliteten på kandidatene,
  • få mer oppmerksomhet som arbeidsgiver,
  • skape tillit ovenfor kandidater du allerede er i dialog med,
  • redusere kostnaden per ansettelse,
  • og få flere ansatte til å verve nye medarbeidere

Bestem hva dine mål er og bruk dem når resten av strategien skal utarbeides.

2. Identifiser en målgruppe og lag et konsept

Det er sjeldent lønnsomt å gå bredt ut. Defor anbefaler vi at du finner ut hvem du ønsker å ansette og hvordan du kan nå dem.

Et enkelt verktøy som kan hjelpe deg å definere målgruppen din heter persona canvas. Det er et skjema hvor du fyller ut karakteristikker som kjennetegner din drømmekandidat etter kategorier som:

  • demografi
  • personlige mål
  • frustrasjoner
  • jobbsøkeatferd
  • Ferdigheter
  • motivasjonsfaktorer
  • leseadferd
  • hvem de lar seg påvirke av

Gjennom å bruke svarene du kommer frem til, kan du tilpasse din employer brand-strategi for å tiltrekke de riktige kandidatene. Vi pleier å kalle resultatet for ditt konsept.

La oss forklare med et eksempel: Du ønsker å rekruttere unge økonomer og oppdager at en fellesnevner er at unge økonomer ofte vil bli økonomisjefer i ung alder. Da kan du, for eksempel, lage et konsept som baserer seg rundt hvordan virksomheten din skaper morgendagens økonomisjefer.

3. Lag engasjerende innhold

Når du har identifisert konseptet ditt, er det viktig å lage innhold som tiltrekker kandidater og inspirerer dem til å søke jobb i din bedrift. En effektiv måte å gjøre dette på er å lage en karriereside som viser hvorfor kandidater bør søke jobb i nettopp din bedrift.

Andre markedskanaler du kan bruke til å nå potensielle kandidater er:

  • sosiale medier
  • videoplattformer
  • karrieredager og andre fysiske møter
  • jobbportaler som Finn.no

Mye av innholdet bedrifter lager for å tiltrekke ansatte og utlyse stillinger følger samme kjedelige struktur. Prøv å unngå det. Vis at bedriften din er annerledes! Hvis du ønsker å være bedriften som skaper morgendagens økonomisjefer, så bør du vise hvordan du gjør gjennom engasjerende innhold.

Her er forslag til innhold du kan publisere:

  • Introduksjon av bedriftens utviklingsprogram, gjerne i form av en video.
  • Tidslinje som viser hvordan kandidaten over tid kan utvikle seg hos dere.
  • Oversikt over andre karrieremuligheter som kan åpne seg.
  • Videointervju med en ansatt om hvordan den har utviklet sin kompetanse.
  • Presentasjon av kandidatens potensielle fremtidige kolleger.
  • Presentasjon av kunder som kandidaten vil jobbe med.
  • Seksjon med ofte stilte spørsmål om selskapet og hvordan det er å jobbe der.

4. Inkludere de ansatte i prosessen

Det er viktig å få de ansatte du har i dag til å føle seg som en del av prosjektet.

Data fra Linkedin viser at bedrifter med ansatte som deler bedriftens innlegg i sosiale medier, vil få mer engasjement og visninger på stillinger og annet innhold de publiserer, som igjen gjør at flere velger å søke jobb hos deg.

En smart måte å skape tilhørighet blant de ansatte til bedriftens employer branding-strategi er gjennom å inkludere dem i innholdsskapingen.

Her er noen eksempler på medarbeidergenerert innhold som kandidater verdsetter:

  1. “Sånn har jeg det på jobb”-innlegg hvor ulike ansatte viser hva dem gjør i løpet av en en arbeidsdag.
  2. “Hvordan vårt selskap skiller seg fra mengden”-stories hvor ansatte viser frem fordelene ved å jobbe i ditt selskap.
  3. Nyansettelser – vis at du er stolt av dine ansatte gjennom å publisere en tekst og et bilde av alle nyansettelser.

💡 Visste du at? Opptil 40 prosent av ansettelser kommer fra anbefalinger gitt av venner eller tidligere kolleger av eksisterende ansatte.

5. Invester i kompetanseutvikling

Når ansatte slutter, er dette blant de vanligste årsakene, ifølge Pew Research Center:

  • Lønn.
  • Få utviklingsmuligheter.
  • Mangel på respekt i jobben.
  • Ikke nok fleksibilitet mtp. arbeidstid.

Gjennomtrekk av ansatte er ikke lønnsomt og ditt mål som arbeidsgiver bør først og fremst være å ta vare på de man har.

Når ansatte føler at de ikke utvikler seg (eller får mer ansvar), kan de begynne å se etter nye muligheter. Studier viser faktisk at ansatte som føler at de utvikler seg har 20 prosent høyere sannsynlighet for å bli hos eksisterende arbeidsgiver i ett år eller mer.

Et samlet forskningsmiljø mener også at lønnstillegg er mindre viktig for å få folk til å bli på jobb en andre forhold. Du bør derfor tilby opplærings- og utviklingsmuligheter, som både kan gi deg mer kompetente arbeidstakere og flere ambasadører.

6. Legg til rette for gode rekrutteringsprosesser

En undersøkelse av Talent Adore viser at 78 prosent av jobbsøkere mener at den generelle opplevelsen av rekrutteringsprosessen gjenspeiler hvordan selskapet verdsetter sine ansatte.

Derfor er sannsynligheten for at kandidatene takker ja til ditt jobbtilbud høyere om de har fått et godt inntrykk av bedriften din i rekrutteringsprosessen.

I tillegg er det en betydelig risiko for at kandidater som opplever dårlige ansettelsesprosesser vil fortelle det til sine venner, som kan gi virksomheten din et dårlig omdømme som arbeidsgiver.

Årslønn (i tusener) Pris ved 15 % Pris ved 20 % Pris ved 25 %
400-600′ kr 75-105 000 kr 95-135 000 kr 115-165 000 kr
650-850′ kr 112-142 000 kr 145-185 000 kr 178-228 000 kr
950-1.150′ kr 157-187 000 kr 205-245 000 kr 253-302 000 kr

Merk at prisene i bransjen varierer betydelig. Derfor bør du alltid be om tilbud fra flere aktører. Få et uforpliktende tilbud fra oss i Ansettr her.

I Ansettr har vi samlet noen av de klokeste hodene innen rekruttering og markedsføring. Vi hjelper deg gjerne å bygge en sterkere merkevare som arbeidsgiver. Snakk med oss.

Slik måler du effekten av employer branding: Nøkkeltall og eksempler

Effekten av employer branding kan måles i en kombinasjon av ulike nøkkeltall.

Her er KPIene du bør følge med på:

  • Kandidat NPS: La kandidater rangere rekrutteringsprosessen fra 0 til 10 og følg med på utviklingen.
  • Andelen ansatte som verver nye medarbeidere: Ansatte vil kun anbefale deg som arbeidsgiver om de trives i selskapet.
  • Kostnad per ansettelse: Bruker du mindre penger per ansettelse enn du gjorde tidligere? Da gjør du noe riktig!
  • Kvalitet på kandidater: Hvor stor andel av kandidatene som legger inn en søknad har du lyst til å invitere til intervju?
  • Andel aksepterte tilbud: Hvis de fleste tilbudene dine blir akseptert, kan det tyde på at du er en attraktiv arbeidsgiver.

Employer branding pris: Hva koster det?

En studie av Harris viser at bedrifter bruker 63.000 kr på employer branding årlig. Selv om undersøkelsen er amerikansk, er det nærliggende å tro at snittet i Norge er om lag det samme.

Selv om beløpet kan virke høyt, er det egentlig ikke så ille når man måler det opp mot gevinstene ved å ha et godt omdømme.

For eksempel trenger ikke bedrifter med sterke merkevarer å være markedsledende på lønn. Bedrifter med et dårlig rykte derimot må betale 10 prosent mer i lønn til nye arbeidstakere enn populære arbeidsgivere.

💡 Ansettr er et annerledes rekrutteringssbyrå. I tillegg til å levere rekrutteringstjenester, hjelper vi deg å bygge et sterkt employer brand. Du får blant annet dine egne karrieresider og løsninger som gjør at ansatte kan anbefale nye medarbeidere. Les mer om hvordan vi jobber her.

Nye trender innen employer branding

Den norske økonomien har overrasket positivt det siste året med rekordlav arbeidsledighet og høy etterspørsel etter kvalifisert arbeidskraft. Som følge av dette, har stadig flere bedrifter implementert strategier for å tiltrekke og beholde talenter.

Mange bruker karrieresider og sosiale medier til å dele karrieremuligheter og annet innhold. Enkelte har også forenklet rekrutteringsprosessene.

En ny undersøkelse utført av Gartner på 85 HR-ledere og 5 000 ansatte viser at bedrifter som fokuserer på hva de kan tilby, heller enn hvorfor folk vil jobbe hos dem, har en utfordring.

I 2023 forventer vi at bedrifter vil fokusere mer på sitt “hvorfor”: å bygge en kultur rundt verdier, forståelse og anerkjennelse – ikke kun på ansattgoder.

Ved å være tydelige på hva som skiller dem fra andre, kan bedrifter redusere antall ansatte som slutter med opptil 70 prosent. Derfor anbefaler vi at du bruker tiden som kommer til å finne et sett med autentiske verdier til bedriften din, og at du adresserer utfordringene knyttet til det å jobbe i din bedrift og bransje.

Tips for å lykkes med employer branding

  • Definer et konkret verdiforslag: Synliggjør hva som gjør bedriften din unik som arbeidsgiver og hva som skiller den fra konkurrentene. Det kan være arbeidsmiljø, karrieremuligheter, fleksibilitet, personlig utvikling eller andre faktorer som er viktig for din målgruppe.
  • Ha en klar kommunikasjonsstrategi: Når du har definert din arbeidsgivermerkevare, er det viktig å kommunisere den klart og tydelig til potensielle og eksisterende ansatte. Bruk en kombinasjon av kanaler som sosiale medier, nettsiden din, jobbannonser, interne kanaler og presentasjoner..
  • Skap et positivt arbeidsmiljø: De ansatte er din viktigste ressurs og kilde til nye kandidater – ta vare på dem ved å få dem til å føle seg verdsatt. Fleksibilitet og utviklingsmuligheter er et minimum!
  • Ta med de ansatte på reisen: Involver de ansatte i hele prosessen og oppfordre dem til å skape og dele innhold for bedriften. Genuint innhold skaper mest engasjement og er mest troverdig.
  • Vurder og juster strategien: Employer branding er, som alt annet, en kontinuerlig prosess. Hold deg oppdatert på hva som fungerer og ikke fungerer, og juster din tilnærming etter dette.

Slik hjelper vi deg

I Ansettr hjelper vi bedrifter å styrke sitt omdømme som arbeidsgiver og finne nye ansatte. Vi kan gjennomføre en analyse av bedriften sitt nåværende employer branding og komme med forslag til forbedringer.

LES OGSÅ: Rekrutteringsbyrå: Alt du må vite i 2024

Våre eksperter innen HR og markedsføring hjelper deg gjerne å definere ditt verdiforslag som arbeidsgiver, inkludert salgspunkter, utarbeidelse av karrieresider og innhold som kan engasjere din målgruppe.

Kontaktpersoner

Anders Skjetne

Senior rekrutteringsrådgiver

Vi kan hjelpe din bedrift også!